Tweesporenbeleid

De economie in Nederland trekt aan. Toch zien we nog te veel mensen langs de kant staan. We moedigen aan dat bijstandsgerechtigden actief en van meerwaarde zijn voor de stad. We gaan door met het ingezette beleid via twee sporen: het oplossen van bureaucratie voor mensen die direct aan de slag willen en kunnen, en een strakkere lijn voor mensen die onvoldoende laten zien te willen werken. Het moet makkelijker worden om vanuit de bijstand een eigen onderneming te starten. We stimuleren het ondernemerschap onder werkzoekenden.

Hierdoor kunnen bijstandsgerechtigden kansen op werk en inkomen makkelijker aangrijpen en hoeven minder Bredanaars gebruik te maken van een uitkering. D66 is voor maatschappelijk relevante inzet bij uitvoeringstaken van de gemeente voor mensen die lastig direct naar werk te begeleiden zijn. Bredanaars met een arbeidsbeperking kunnen net als ieder ander een waardevolle bijdrage leveren. We willen dat zo veel mogelijk van hen aan de slag gaan bij een reguliere werkgever. De gemeente moet dit stimuleren door optimaal samen te werken met werkgevers, uitzendbureaus en het UWV.

Laatst gewijzigd op 19 maart 2019