Gebiedsontwikkeling

D66 Breda gaat voor organische gebiedsontwikkeling. Niet meer gebieden in een keer van achter de tekentafel ontwerpen, maar veel meer ruimte laten. Daarmee willen we tegemoet komen aan de wensen en behoeften van inwoners. We bieden ruimte voor zelfbouw van individuen of groepen, zoals collectief particulier opdrachtgeverschap. Dit kan gelden voor nieuwbouw, maar ook voor herontwikkeling van scholen, kerken of kantoren.

De rol van de gemeente verandert, van actief en bepalend naar faciliterend en ondersteunend. Creatieve initiatiefnemers die de mogelijkheden pakken om zichzelf en de omgeving te ontwikkelen verdienen ruimte.

Wat D66 Breda betreft nemen corporaties zelfbouw op in de alliantieafspraken; ook moeten ontwikkelaars ruimte krijgen om hun locaties (deels) ter beschikking stellen voor zelfbouw. Daarbij worden instrumenten als flexibele bestemmingsplannen en het opnemen van een zelfbouwpercentage in bestemmingsplannen ingezet. Ook moet het mogelijk worden ontwikkelaars deadlines te stellen om te gaan ontwikkelen om vervolgens claims te laten vervallen. Daardoor ontstaat ruimte voor nieuwe initiatieven of kan het bestemmingsplan worden aangepast.