Schriftelijke vragen en antwoorden inzake Gasthuyspoort

De metamorfose van het oude kantoor van de Sociale Dienst aan de Vlaszak is bijna compleet. Het wordt een prachtige entree naar de binnenstad van Breda. Niet voor niets heet het project Gasthuyspoort: het verwijst naar de Middeleeuwse stadspoort die ooit op de plek stond waar Veemarktstraat, Catharinastraat, Vlaszak en Boschstraat elkaar ontmoeten. In de jaren tachtig is er voor gekozen deze poort weer zichtbaar te maken door een stukje op te metselen met oud-lijkende steentjes. Een historiserende ruïne. “Dat is misschien niet meer helemaal van deze tijd” aldus Frank Toeset, raadslid voor D66 Breda.

Toeset vervolgt “We willen met elkaar Het verhaal van Breda vertellen. Natuurlijk is dat niet één verhaal. Het is een verzameling verhalen, een vertelling zo je wilt. En daar mag aan worden toegevoegd en zo nu en dan valt er iets af. We concentreren ons op Beeldcultuur of Visual Arts en Erfgoed. Dat worden ook de thema’s voor het Nieuwe Museum van Breda dat begin volgend jaar opent.”

Er wordt op verzoek van D66,  werk gemaakt van het realiseren van een kunstroute door Breda. Geen rechte lijn van A naar B, maar een zwerftocht, waar voor iedereen wat te beleven valt, als je vanaf Breda Centraal naar de binnenstad komt. Een verbeelding van de voormalige stadspoort past daar mooi in, volgens D66 Breda.

Wethouder Meeuwis heeft bij de behandeling van het project Gasthuyspoort toegezegd dat het creatieve talent van Breda gemobiliseerd wordt om op een hedendaagse, spraakmakende manier de oude stadspoort weer tot leven te laten komen. Toeset: “Dat belooft wat!”

Nu de 1ste fase van het project Gasthuyspoort richting feestelijke opening gaat, vraagt D66 Breda zich af,  of het Bredase creatieve talent de ruimte  krijgt een ontwerp te maken voor een hedendaagse verbeelding van de voormalige stadspoort aan de Vlaszak en of de raadsleden een voorbode  bij dit project gepresenteerd krijgen van wat het huwelijk tussen Beeldcultuur en Erfgoed allemaal vermag.

Tevens geeft D66 aan graag geinformeerd te willen worden over het resultaat van het ontwerpproces Het zou volgens de fractie mooi zijn als de uitvoering aansluit bij de werken voor Oostflank.

Gepubliceerd op 12-05-2016 - Laatst gewijzigd op 22-11-2018