D66 Breda voor een toekomstbestendige jeugdhulp

Dinsdagavond 22 oktober sprak de Bredase gemeenteraad over het dreigende faillissement bij zorginstelling Juzt. Deze zorgelijke situatie zorgt voor steeds meer onrust bij de kinderen, ouders en medewerkers.

Veel van de medewerkers waren gisteravond ook aanwezig bij de openbare vergadering om de politiek te laten weten dat zij gehoord wilden worden, en hopen op een oplossing voor de langere termijn.

Wethouder Marianne de Bie is de afgelopen weken onvermoeid bezig geweest met de situatie bij Juzt en zij is de afgelopen dagen met medewerkers en cliëntvertegenwoordigers in gesprek gegaan. Gisterenavond gingen onze raadsleden ook uitgebreid in gesprek met medewerkers van Juzt om hun zorgen aan te horen.

Helaas konden we niet op al hun vragen en zorgen antwoorden geven, maar namens D66 heeft Joyce de Goede wel kunnen aangeven wat voor ons belangrijk is bij de toekomst van deze kwetsbare kinderen en vrouwen.

✅zorgcontinuïteit: zoveel mogelijk bijeenhouden client en hulpverlener

✅gevarieerder zorglandschap: meer partijen in onze regio zodat clienten en gemeente in de toekomst minder afhankelijk zijn van één grote organisatie

✅financieel solide toekomst: waarin geld en inzet zoveel mogelijk ten goede komt aan de zorg voor kinderen en niet onnodig naar bureaucratie.

Vanuit dat perspectief stemde D66 Breda daarom voor het voorstel “herstructuring” van Juzt waarmee we een direct faillissement afwenden. In dit scenario ziet onze fractie het meeste van de voor ons belangrijke elementen terug en waarbij de zorg voor kwetsbare kinderen het meest gegarandeerd is.

De komende maanden zal het nog even spannend zijn of alle gemeenten in onze regio deze lijn ook ondersteunen. Wij hebben er alle vertrouwen in.

Daarna is het aan de gemeenten, medewerkers, betrokkenen en andere partners om samen te zorgen voor een stabiele toekomst voor de zorg van kwetsbare kinderen.

Gepubliceerd op 07-11-2019 - Laatst gewijzigd op 07-11-2019