Art. 9 – Kerstboomverbrandingen anno Corona

Al jaren vraagt D66 Breda zich al af in hoeverre kerstboomverbrandingen nog bij deze tijd passen. Bijvoorbeeld omdat het extra kosten met zich meebrengt voor afvalservice of omdat er veel NOx (stikstofoxiden) bij vrij komt. Ja tenzij je deze uitstoot deelt door 365 dagen op jaarbasis natuurlijk, dan valt het wel mee. Maar goed, goed voor onze gezondheid of milieu is het niet, daar kunnen we het hopelijk met elkaar over eens zijn. Voor dit jaar echter, laten wij dat even voor wat het is.

Er is namelijk iets dat ons nog veel erger aan het hart gaat. En dat is dat de horeca dicht is, er geen evenementen zijn, geen theatervoorstellingen. Maar ook onze zorgmedewerkers, leraren, boa’s en al die andere mensen die die zich inzetten om onze samenleving draaiende te houden, om mensen te helpen. Hoe zij onder druk staan van dit vreselijke virus en alle ellende die dit met zich mee blijft brengen. Maar ook mensen zoals u en ik, doordat we niet ons leven kunnen leiden zoals we zouden willen, dat we in onzekerheid zijn over of we de feestdagen samen met onze vrienden en familie kunnen vieren.

En als we verder vooruit kijken, hoe gaat 2021 eruit zien? Wanneer komt het vaccin? Hoe komen we tot aan dat moment zo snel mogelijk onder de ergste druk van deze toestand uit en hoe werken we ernaar toe dat we weer gauw met elkaar een biertje kunnen drinken aan de Haven of op de Markt? Dat we weer samen naar een avondje NAC kunnen, dat we nog een keer kunnen klunen of met elkaar een boswandeling kunnen maken?

Uit antwoorden op technische vragen die wij vorig jaar stelden, bleek dat per kerstboomverbranding zo’n 300 bomen verbrand worden. Nou is een kerstboom in potentie een prima middel om de anderhalve afstand mee te bewaken, maar dat is toch niet hoe wij het voor ons zien, bij zo’n kerstboomverbranding. En zeker als door de ingeademde stikstofoxiden nog wat hoestbuien worden opgewekt, lijkt dit ons hét jaar om eens te kijken naar een serieus alternatief. We denken graag hardop met u mee:

• Een digitale kerstboomverbranding, bijvoorbeeld vanuit de koepel, met een dj en lasershow erbij. De technologische mogelijkheden moeten er zijn en we hebben toppers op het gebied van creatieve technologie in Breda. Of in de buitenlucht als u er voor het idee toch ook per se een echte kerstboom bij in de fik wil zetten.
  • Alle kerstbomen door de circulaire verpulveraar om daarna als compost weer uit te delen, bijvoorbeeld via een drive-through. Of om de houtsnippers te hergebruiken in onze openbare ruimte.
  • Een campagne om kerstbomen in de tuin terug te planten en er wat duurzame verlichting om te hangen, zodat we wat langer kunnen genieten van de sfeer in deze donkere dagen en ze mooi volgende kerst weer kunnen gebruiken.

Zonder gekheid, u heeft wellicht een beter alternatief. Dat horen we graag. Maar het is D66 Breda er alles aan gelegen om zo snel mogelijk weer perspectief te kunnen bieden voor iedereen. Om samen weer te kunnen genieten van het leven. Wat ons betreft dragen kerstboomverbrandingen daar op dit moment niet aan bij en hoewel wij vermoed(d)en dat het nu niet aan de orde zou zijn, bereiken ons toch geluiden dat er vraag is naar kerstboomverbrandingen. Dat brengt ons toch tot de volgende vragen:

• Bent u het met ons eens dat het dit jaar ongepast en onverstandig is om kerstboomverbrandingen te organiseren?
  • Bent u het met ons eens dat dit het jaar is om te zoeken naar een leuk, goed, duurzaam, gezond en goedkoper alternatief en zo ja, gaat u dat doen, zodat we dat richting de komende jaren door kunnen ontwikkelen?
Gepubliceerd op 24-11-2020 - Laatst gewijzigd op 24-11-2020