vrijdag 4 juni 2021

Tweedeling in Breda

Afgelopen weken hebben in de gemeenteraad gesproken over segregatie in Breda. De rekenkamer heeft erover een rapport geleverd (klik hier voor het rapport) waar pijnlijk duidelijk wordt hoe groot de verschillen zijn tussen de wijken in Breda. En dat deze verschillen de afgelopen alleen maar groter zijn geworden.

Vanuit D66 heb onze zienswijze op dit rapport in de raad besproken. Segregatie is voor ons niet acceptabel en traject Verbeter Breda om juist de meest kwetsbare wijken in onze stad te versterken, steunen we dan ook van harte! We vragen wel aandacht voor de volgende punten:

1. Verbeter de kansengelijkheid door in te zetten op onderwijs en de positie van mensen op de arbeidsmarkt,
  2. Kwetsbare mensen worstelen met een veelvoud van problemen die niet met enkelvoudige hulp zijn op te lossen. Durf te experimenteren met integrale oplossingen, zoals inzet van het bijvoorbeeld het schuldenlab,
  3. “Geef een man een vis en hij heeft een dag te eten. Leer een man vissen en hij heeft zijn hele leven eten.” Prikkel en ondersteun mensen om zelf manieren te vinden om uit de problemen te komen.  Dit beklijft vele malen beter dan dat hulpverleners het overnemen,
  4. Sommige wijken hebben last van het stigma wat ze met hun meedragen als “slechte wijk”. Terwijl er ook een heleboel goeds te vinden is in deze wijken. Segregatie zit ook in hoofden van inwoners. De vraag is hoe we dit kunnen doorbreken,
  5. De aanpak van segregatie vraagt om een lange termijn van meerdere raadsperiodes. Om ons uiteindelijke doel te behalen, moeten we ons niet afleiden als er zaken mis gaan maar leren  van onze fouten. Alleen op deze manier krijgt elke inwoner van Breda de kans en de vrijheid om te komen waar zij of hij dat wil!

Klik hier voor de bijdrage.