maandag 7 december 2020

Preventie Vuurwerkoverlast

Het kan jullie vast niet ontgaan zijn; de toenemende vuurwerkoverlast in Nederland. Ook in Breda is dit helaas aan de orde in een aantal wijken. Vanuit D66 Breda maken we ons zorgen hoe zich dit zich gaat ontwikkelen in de komende weken richting oud en nieuw.

Door de Corona maatregelen, de daarmee gepaarde beperkingen en het gebrek aan perspectief lijken jongeren op zoek te gaan naar alternatieve manieren van spanning en vertier. Traditioneel jeugdwerk is hier nog onvoldoende toe geƫquipeerd waardoor de afstand met jongeren grote dreigt te worden.

Ons raadslid en woordvoerder wijkveiligheid Faissal Boulakjar ging in zijn oude wijk Brabantpark concreet aan de slag met dit thema. Faissal is zelf jaren als jeugdprofessional actief geweest in Brabantpark en heeft een stevig netwerk in de buurt. De afgelopen periode is hij naar aanleiding van signalen actief de wijk ingetrokken.

Na gesprekken met wijkbewoners werd er een buurtinitiatief opgezet om de vuurwerkoverlast in te perken en tegelijkertijd jongeren perspectief te bieden. Vrijwilligers lopen nu in een aantal avonden in de week preventierondes en bieden sportactiviteiten aan.

Op zaterdag 28 november liep Faissal samen met de wijkbewoners een ronde in de wijk en ging in gesprek met jongeren. Van dit werkbezoek werd verslag gemaakt in de media.