Steun ons en help Nederland vooruit

maandag 19 oktober 2020

OVer water

De wind door je haren, zonnebril op en de glinstering van de stralen over het wateroppervlak. Met uitzicht op de kerk in de verte, die steeds dichterbij komt en snel groter wordt. Nee, u zit niet in een cabrio of op de fiets, zigzaggend door het verkeer op de Prinsenkade. We varen over de Mark op een elektrische boot rechtstreeks het centrum in. De Mark, de enige corridor zonder file en uitlaatgassen of langs zoevende en kruisende auto’s en bussen of een parkeergarage als eindbestemming. Maar wel met het historische centrum van ons mooi Breda als uitzicht.

Bovendien gaan we de Mark doortrekken, van de Haven via de Seeligkazerne, de verbinding zo tot aan het Ginneken en het Markdal. En niet alleen dat, er liggen langs de Mark ook nog genoeg plekken die ontwikkeld worden en deze route alleen maar aantrekkelijker zullen maken. Of, zo u wilt, alleen maar nog drukker als we met z’n allen met de auto gaan. En dat laatste zou zonde zijn wat D66 betreft. Breda heeft een unieke kans om als Beste Binnenstad – de titel die wij als enige twee keer mochten dragen – het gebied langs de Mark op een aantrekkelijke manier in te richten. Met groen, horeca, retail, recreatie en woningen. Een aantrekkelijk verblijfsgebied om ook echt te verblijven. Want zeg nou zelf, wie heeft er zin om op een terras te zitten in de dampende uitlaatgassen van auto’s in de rij voor een parkeergarage. Bovendien zijn er genoeg onderzoeken die aantonen dat een aantrekkelijke verblijfsruimte veel beter is voor zowel ondernemers, bewoners als bezoekers.

Afgelopen week werd de begroting 2021 gepresenteerd en daarin zien we dat Breda een mobiliteitsdeal voor de Noordelijke Rondweg heeft gesloten. Een mooie kans om ergens op de kruising Mark – NRW te zoeken naar een locatie voor een hub, zeg maar een transferium 2.0. Waar bezoekers van de binnenstad kunnen parkeren om vervolgens met een andere vervoersvorm naar hartje

centrum door te reizen. Goedkoper, comfortabeler en sneller. Maar meer dan dat, laat het dagje uit in Breda starten met een echte beleving over het water.

Een verre toekomstdroom? Welnee, er zijn genoeg steden die dit al zo doen. Rotterdam heeft haar watertaxi, in Bangkok wordt het water gebruikt voor publiek openbaar vervoer voor de compleet verstopte stad vol met smog en uitlaatgassen en in Venetië weten ze niet beter. Maar waarom alleen bezoekers? Waarom trekken we de verbinding niet door naar de Haagse Beemden, of zelfs Terheijden. Het is de ontbrekende schakel in ons vervoerssysteem, dat steeds meer als dienst wordt aangeboden om van A naar Breda te komen. In 10 minuten van de Haagse Beemden naar het centrum, of in 5 minuten vanaf het transferium. En het mooie is dat we dit in Breda nog niet hebben en nog niet geprobeerd hebben. Dat betekent dat we het nu in een keer goed kunnen doen! In de toekomst kunnen mogelijk nieuwe lijnen met nieuwe ‘haltes’ worden toegevoegd langs de Singel.

D66 Breda heeft al met verschillende partijen gesproken die interesse hebben om hier een rol in te spelen. Zeker nu een mobiliteitshub dichter bij de werkelijkheid komt, zal D66 zich dan ook in gaan zetten bij de aanstaande nieuwe mobiliteitsvisie om ook het vervoer OVer water een rol te gaan laten spelen bij een Beter Bereikbaar Breda. Want Breda bruist, zeker vanaf ons blauwe goud!