maandag 20 november 2017

Fact-finding Midden-Oosten

Recent bezocht een delegatie bestuurders en raadsleden van D66 het Midden-Oosten, te weten Israël en de Westelijke Jordaanoever. Het doel van de missie was de visie van onze partij – die een twee statenoplossing voorstaat – tegen het licht te houden en te toetsen in de praktijk.

De D66-delegatie van 17 personen bezocht hiertoe vele organisaties en dito vertegenwoordigers. D66-raadslid Breda Mieke Nuijen was een van hen en blikt terug op een boeiende studiereis die haar kennis over het Midden-Oosten weliswaar heeft verdiept, maar niet direct voorzag in alternatieven om de vele tegenstellingen te overbruggen en het diepgewortelde wantrouwen bij betrokken partijen weg te nemen.

‘Peace is the ultimate security’. Wijze woorden van de directeur van het Peres Centre for Peace in Tel Aviv. Maar zolang er van vrede geen sprake is, hangen drones, satellieten en helikopters in de lucht om de veiligheid van Israëls inwoners te waarborgen. Een goed geoutilleerd leger staat bovendien paraat om direct in te grijpen bij ongeregeldheden.

Nederland heeft met de schenking van twee scanners aan de Palestijnse Autoriteit concreet bijgedragen aan het mogelijk maken van in- en uitvoer van goederen bij de Gazastrook. De controle op ladingen vrachtvervoer staat weliswaar onder regie van Israël, maar sindsdien is het mogelijk vrachtladingen binnen 45 minuten van de ene kant van de grens naar de andere kant te transporteren. Enige vorm van handel wordt hierdoor mogelijk in de verder van veel geïsoleerde Palestijnse bevolking in de Gazastrook.

Het afsnijden van de Gazastrook was het directe gevolg van de vele tunnels die Hamas onder de poreuze grond bij de grensstrook had gegraven. Door die tunnels werd veel militair materieel vervoerd, waaronder raketten en mortieren, die de veiligheid van Joodse inwoners in de grensstreek ondermijnden.

de uitvoer van cement naar Gaza is aan banden gelegd. Het materiaal werd niet alleen gebruikt voor huizenbouw, maar minstens ook voor het aanleggen van tunnels en vervoer van militair materieel.

tomaten uit Gaza bestemd voor markten in Jordanië.