vrijdag 11 augustus 2017

Overheidssubsidie voor vrije pers?

Door Mieke Nuijen, raadslid D66 Breda

D66 gaf – samen met  Volkspartij Breda en Trots/Opa – in de recente Commissie Maatschappij met een bespreeknotitie een voorzet voor het verlenen van overheidssteun  aan de bestaande onafhankelijke journalistieke lokale media, bijvoorbeeld via een op te richten mediafonds.

De onafhankelijke nieuwsvoorziening staat ook in Breda sinds de komst van de veelal gratis nieuwsberichten op social media, zwaar onder druk. Traditionele media, zoals kranten en onafhankelijke nieuwssites, zien hierdoor hun advertentie-inkomsten jaarlijks teruglopen. Redacties moeten hierdoor noodgedwongen inkrimpen.

Was in vroeger tijden de aanwezigheid van journalisten tijdens commissie- of raadsvergadering vanzelfsprekend, inmiddels is dat steeds minder het geval. Laat staan dat de huidige lettertijgers toekomen aan gedegen research en aan het verhaal achter politieke ontwikkelingen.

Onafhankelijke journalistiek heeft de functie van ‘luis in de pels’,  ‘controleur van de macht’, maar komt hier steeds minder aan toe.

Het recente besluit van Breda Vandaag te stoppen met haar digitale nieuwsbrief bijvoorbeeld, acht D66 evenals andere politieke partijen in Breda, een zorgwekkende verschraling van het politieke nieuwsaanbod.

De teloorgang van het métier van onafhankelijk journalist is niet uniek. Er zijn landen waar ze niet anders kennen, in China bijvoorbeeld.  De  China Daily, die dagelijks op het Chinese continent het licht ziet en gratis wordt verspreid, is bestemd voor de er wonende expats en andere Engelssprekenden. De uitgave (in 1981 opgericht) wordt volledig door de overheid gecontroleerd en maakt deel  uit van de staatsmedia van het communistische land.

In deze krant staan voornamelijk eenzijdige  artikelen over het politieke beleid van de Chinese overheid.

Zo ver mag het, wat de politici in Breda betreft, ook niet komen. Ook landelijk is er een andere traditie. Hoewel de overheid de NOS subsidieert, waarborgt het redactiestatuut van deze omroep de journalistieke vrijheid en onafhankelijkheid.  Het tackelen van de in Breda bestaande probleem bij de diverse redacties met directe of indirecte overheidssteun  hoeft, met dit voorbeeld in gedachten, wat D66 betreft daarom niet op voorhand een  belemmering te vormen om redacties op enigerlei wijze tegemoet te treden.