dinsdag 19 januari 2010

Investeer in architectonische kwaliteit

D66 Breda wil een stadsbouwmeester voor Breda aanstellen. D66 wil gehoor geven aan de roep om meer regie en overzicht over de vele bouwplannen die in Breda op stapel staan. “Breda is een stad met veel ruimtelijke kwaliteit” stelt fractievoorzitter en lijsttrekker Saskia Boelema.

“De stad is groen, heeft een historisch hart, veel interessant industrieel erfgoed en kent mooie voorbeelden van hedendaagse architectuur. Deze mix maakt Breda aantrekkelijk. Voor de toekomst

van de stad is het belangrijk om bij Stedelijke Ontwikkeling de bestaande kwaliteiten te versterken met nieuwe kwaliteit. Visies op openbare ruimte, het groen en de stedelijke ontwikkeling tot 2020 zijn vastgesteld. In Breda zit het probleem niet in de plannenmakerij, maar in de uitvoering. Daar gaat het vaak mis. Dan krijgen economische belangen van marktpartijen voorrang boven een evenwichtige ontwikkeling van de stad. Boelema: “Een stadsbouwmeester kan ook bij de uitvoering bovenop de kwaliteit zitten. Zodat we monumenten voor de toekomst bouwen.”

In Haarlem, Amersfoort, Leiden, Den Haag en Groningen functioneren al stadsbouwmeesters. De

functie is niet nieuw (denk aan Cuypers en Dudok), maar staat hernieuwd in de belangstelling. De stadsbouwmeester bewaakt de samenhang van diverse bouwinitiatieven. Hij of zij overziet de verschillende schaalniveaus van de architectuur, stedebouw, landschap en milieu. Kijkt naar tijdsperioden, monumenten, erfgoed en hedendaagse architectuur. Op al deze aspecten brengt hij of zij die in relatie tot de structuur en identiteit van de stad.

Boelema: “Via Breda gaat in de komende raadsperiode de agenda bepalen. Het is aan het college en de raad om deze enorme kans te grijpen en het gebied in te vullen op een manier waar de Bredanaars generaties lang profijt van hebben. Het aanstellen van een stadsbouwmeester is een belangrijke stap om sturing te geven aan dat proces.”

De aanstelling van een stadsbouwmeester is één van 142 voorstellen uit het verkiezingsprogramma

‘Anders? Ja!’ van D66 Breda voor de periode 2010-2014.