dinsdag 19 januari 2010

D66 straatactie Valkeniersplein

Op zaterdag 16 januari 2010, terwijl in Den Haag de landelijke aftrap werd gegeven van de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen op 3 maart, ging D66 Breda naar Ginneken. De reacties van het winkelend publiek op de koude zaterdagochtend, waren positief.

De D66-ers, herkenbaar aan hun witte jassen met D66 logo, stonden met een flapover op het Valkeniersplein en spraken met voorbijgangers. Aan het eind van de ochtend, na de opmerkingen van de voorbijgangers, bleek dat het hot issue ter plaatse de parkeerproblematiek op het Valkeniersplein is, 'maar dat nemen we op de koop toe, mensen wonen twee straten verderop en komen dan nog met de auto', was een veel gehoord geluid.

De democraten deelden flyers uit, overhandigden een krant die werd uitgegeven door de huidige fractie van D66 Breda en wezen op de website saskiaboelema.nl, vernoemd naar de lijsttrekker van D66 Breda voor de komende gemeenteraadsverkiezingen. Op deze site onder meer het onderdeel 'middenin Breda' waar op een kaart van Breda voor de eigen wijk een enquĂȘte kan worden ingevuld, de kandidaten worden gepresenteerd, en voor wijken enkele relevante onderdelen van het verkiezingsprogramma is vermeld. Daarnaast zijn de campagneactiviteiten op deze manier te volgen.

Straatacties als deze werden in de afgelopen jaren regelmatig gehouden op verschillende plekken in Breda. Deze zaterdag stond voor het eerst sinds tijden weer in het teken van komende gemeenteraadsverkiezingen. Ondanks de hectiek van zo'n zaterdagochtend namen velen het campagnemateriaal aan en namen zich voor zich thuis te verdiepen. Acht van de tien reacties waren positief. De afvaardiging van D66 Breda sprak van een geslaagde straatactie.